Over mij
Mijn inspiratie
Shalva is ontstaan vanuit een diepe passie voor het ondersteunen van hoogbegaafde kinderen die moeite hebben hun plek te vinden binnen het reguliere onderwijs. Als oprichtster heb ik zelf ervaren hoe uitdagend het kan zijn om een kind te begeleiden of op te voeden dat niet goed functioneert binnen kaders die voor anderen prima passend zijn.
Dit motiveerde mij om een plek te creëren waar maatwerk en persoonlijke aandacht centraal staan. Niet omdat het buiten de kaders per definitie beter is, maar wel om op die plek tussen wal en schip op krachten te komen en ín je kracht te komen. Mijn aanpak is gebaseerd op jarenlange ervaring van onderwijs aan hoogbegaafde kinderen en wetenschappelijke inzichten, maar vooral op veel liefde en empathie voor de intensiteit van deze bijzondere kinderen.
Het begon allemaal met een eenvoudig plan als antwoord op de grote nood die ik zag onder hoogbegaafde kinderen en tieners. Namelijk, hoogbegaafde (bijna) thuiszitters de mogelijkheid bieden om weer in verbinding te komen met zichzelf, tot rust te komen en hen vervolgens uitnodigen te ervaren, te ontdekken en te ontwikkelen.
Mijn visie
Ik houd ervan de problemen die kunnen ontstaan rondom hoogbegaafdheid te vereenvoudigen. Dat betekent dat ik een hoogbegaafd kind dat thuiszit omdat het vastliep op school niet als een probleemgeval zie, maar op zoek ga naar wat er aansluit en haalbaar is, ook als het antwoord hierop zich (tijdelijk) buiten school bevindt.
Vaak wil de omgeving het beste voor het kind dat (bijna) niet meer naar school gaat, maar weet het kind zelf nauwelijks meer wat het wil en probeert het te overleven met behulp van niet-helpende copingsmechanismen. Shalva biedt het kind de mogelijkheid om uit deze impasse te komen en zonder verwachtingen van buitenaf weer tot de ontdekking te komen wat de eigen koers is.
Mijn kracht
Mijn naam is Lida Vlot, woonachtig op Goeree-Overflakkee en moeder van een hoogbegaafde zoon. Zijn traumatische basisschoolperiode (zowel voor hem als voor ons als ouders), en ook de periode daarna waarin ik hem zag opkrabbelen en opengaan tot wie hij nu is, heeft mij geïnspireerd om met hoogbegaafde kinderen te werken. De afgelopen zeven jaar werkte ik als plusklasleerkracht en zag ik onder mijn hoede veel kinderen tot rust komen en opbloeien.
Een talent dat ik van God gekregen heb, is inlevingsvermogen in het hoogbegaafde kind, af kunnen stemmen op zijn of haar denk- en gevoelswereld. Zonder woorden wordt dit door kinderen en ouders gevoeld en ontstaat er meer rust, innerlijke vrede en lef. Ik hoef het kind niet 'te redden', maar faciliteer wel de mogelijkheid voor het kind om weer stevig op eigen benen te gaan staan.
De theoretische bodem onder mijn manier van werken met hoogbegaafde kinderen werd ondermeer gelegd tijdens de opleiding talentbegeleider bij Novilo, waar ik cum laude voor slaagde.
Mijn identiteit
Shalva heeft een christelijke identiteit die terug te vinden is in het bijbelmoment aan het begin van de dag, gebed, de manier waarop we met elkaar omgaan, maar ook in de benadering van thema’s en projecten.
Wetenschap en geloof in de God van de bijbel gaan naar mijn overtuiging samen op, en ik geef kinderen graag richting om dit gegeven te leren onderbouwen. Voor een onderwerp als ‘dinosauriërs’ of ‘schepping en evolutie’, maak ik bijvoorbeeld graag gebruik van de materialen die het Logos Instituut hiervoor ter beschikking stelt.
Het woord 'shalva' heeft een Hebreeuwse oorsprong en draagt een speciale betekenis met zich mee die verband houdt met innerlijke vrede, rust, vertrouwen in God en troost en verlichting in tijden van nood.
Maak jouw eigen website met JouwWeb